Home / Musiiki / Kantrimusiikin taival siirtolaismusiikista suurille konserttilavoille

Kantrimusiikin taival siirtolaismusiikista suurille konserttilavoille

Vaikka kantrimusiikki pohjautuu valkoisen eurooppalaisen siirtolaisväestön kansanmusiikkiin, siitä on tullut maailmanlaajuista viihdeteollisuutta. Kantrimusiikkiin on vaikuttanut suuresti afro-amerikkalaisen väestön musiikkityylit kuten gospel, blues ja jazz, sekä valkoinen hengellinen musiikki. Kansanomaiset soittimet ja kerronnallisuus ovat eurooppalaisen kansanmusiikin tuomia, ja rytmisyys ja blueshenkisyys mustan musiikin peruja.

Kantrimusiikin taival siirtolaismusiikista suurille konserttilavoille

Ensimmäinen kantrimusiikin muoto oli oldtime. Se oli lähinnä syrjäseutujen hauskanpitomusiikkia ja tärkeimpinä soittimina oli viulu, joka oli oleellinen osa ajan maalaiskulttuuria. Banjo, kitara ja mandoliini tulivat mukaan kuvioihin hieman myöhemmin. Musiikkityylin maalaisuus ja pelimannihenkisyys luokiteltiin lähinnä hillybilly-musiikiksi, joka ei ole kovin imarteleva nimitys. Kantrimusiikin suosio oli kuitenkin valtaisaa, ja sen kehitys väistämätöntä. Etenkin 1920-luvulla uuden teknologian mukaantulo mahdollisti levytysten tekemisen tien päällä ja sai musiikkituottajat ja kykyjenetsijät liikkumaan vapaammin. Radiosta tuli tärkein kantrimusiikin levittäjä, sillä aika harvalla oli varaa noina aikoina ostaa levyjä. Tärkeimpiä kantrimusiikin ohjelmia oli Nashvillen WSM:n Grand Ole Opry, josta tulikin ajanmittaan tärkein kantrimusiikin areena.

Kantrin varhaiset tyylilajit

Kantrimusiikki oli jo jakautunut selkeästi useaan tyylisuuntaan 1930-luvulla. Western tyyli käytti hyväkseen tyypillistä Teksasilaista “laulava-lehmipoika” imagoa, kun painopiste siirtyi pelimannisoitannasta solisteihin. Western swing taas yhdisteli cajunia, oldtimea, varhaista jazzia ja meksikolaista norternoa. Honky tonk-tyyli kehittyi samaan aikaan swingin kanssa, tosin aivan eri suuntaan. Molemmille tyylilajeille oli yhteistä se, että niiden piti olla tanssittavaa ja ne yhdistelivät vanhaa ja uutta. Western swingille oli tunnusomaista lyyrisyys ja suuret akustiset bändit, kun taas honky tonk oli pienyhtyeiden ja uudenlaisen äänentoistotekniikan tyylilaji, joka suosi suoraa ja rehellistä tapaa ilmaisussa ja teksteissä. 1940-luvulla kehittynyt bluegrass-tyyli seurasi akustista ja bluesvaikutteista Oldtime-perinnettä. Myöhemmin bluegrass yhdistettiin Honky Tonkiin ja rockiin josta seurasi uusi tyylilaji: newgrass.

Maaseudulta Nashvilleen

1950-luvulla kantrin tuotannollinen painopiste muutti Teksasista ja Chicagosta Nashvilleen, tämä selittyi sillä, että Grand Ole Opry oli paisunut isoksi tekijäksi joka veti puoleensa tulevaisuuden tähtiä ympäri maata. Levyteollisuuden voimakas kasvu oli toki yksi suurista tekijöistä tässä muutoksessa. Vaikuttavin tuon ajan tähdistä oli traagisen kohtalon kokenut Hank Williams Sr. Williamsin repertuaariin kuuluu lukuisia ajan suurimpia hittejä kuten Jambalaya ja Cheating Heart. Williams olikin Opryn palkkalistoilla ja sen suurin tähti kolmen vuoden ajan. Dramatiikka jota hän koki henkilökohtaisessa elämässään kuuluu Williamsin musiikissa. Williams kuoli sydänkohtaukseen auton takapenkillä uudenvuoden aattona 1953. Muita 50-luvun suuria tähtiä olivat Patsy Cline, Jim Reeves, Don Gibson ja Hank Locklin. Samaan aikaan tapahtui itse musiikissa murros. Rockmusiikin vaikutus kantriin suureni ja osa kantritähdistä siirtyikin rockmusiikin piiriin, samalla se lähensi kantrin ja mustan musiikin tyylilajeja. Varsinainen kantrimusiikki koki jonkinasteisen inflaation, kunnes 60-luvun lopulla folk artistit kiinnostuivat kantrista ja esittelivät sen uudelleen rockmusiikkiyleisölle.50- ja 60-luvuilla kantria yhdistettiin myös r&b musiikkin josta syntyi jälleen uudenlainen tyylilaji: rockabilly. Rockabilly-tyyli istui lähinnä valkoisen väestön makuun ja mielletään edelleen etelävaltioille tyypilliseksi musiikiksi. 1970-luvulle tultaessa Nashvillekantria pidettiin jo liian kaupallisena, joten uusi tyylisuunta outlaw oli keino palauttaa kantrimusiikki lähemmäs sen juuria. Outlawssa yhdistyy rockabilly ja honky tonk, sekä niiden voimakkaasti suorasukainen ja rento teksasilaistyyli. Huomattavia outlaw-tyylin artisteja olivat, Willie Nelson, Kris Kristoffersson ja Hank Williams Jr.  Kantrissa on kuultavissa usein myös vivahteita etnisistä musiikkityyleistä kuten cajun ja tex-mex. Cajun on tyyliltään Louisianan kreolimusiikkia ja tex-mex taas Meksikon raja-alueiden chicanomusiikkia. Kantri on tyylisuunnasta riippumatta valtavan suosittua ja paisunut mittavaksi osaksi kansainvälistä musiikkiteollisuutta. Suurimpia kaikkien tuntemia kestosuosikkeja ovat eittämättä Dolly Parton, Tammy Wynette, Garth Brooks, Kenny Rogers ja Oak Ridge Boys. Suurella todennäköisyydellä jokaisen musiikinystävän levyhyllystä löytyy ainakin yksi kantrilätty.

Maaseudulta Nashvilleen